Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum, Nový Jičín, příspěvková organizace

Aktuality

Čtyřicet vedoucích pracovníků základních a středních škol Moravskoslezského kraje společně s vedením KVIC úspěšně ukončilo 80hodinový manažerský program Pedagogický lídr!

Za podporujícího doprovodu lektorek Saši Dobrovolné a Lenky Hartmannové procházeli od října 2024 do dubna 2025 intenzivní cestou zaměřenou na pedagogickou kvalitu.

Klíčová témata kurzu:
✅ vedení profesního rozvoje pedagogů
✅ respektující komunikace
✅ wellbeing
✅ formativní hodnocení
✅ možnosti zkvalitnění učebního procesu

Účastníci si osvojili vedení reflektivních rozhovorů, poskytování zpětné vazby a další dovednosti užitečné pro transformaci školy v učící se organizaci.

Od zahájení projektu na podzim 2023 mají za sebou vedoucí pracovníci už více než 200 hod vzdělávání a tréninku nových dovedností.

Děkujeme všem zúčastněným za nasazení, otevřenost a chuť posouvat své školy kupředu! Těší nás, že můžeme být součástí vaší cesty k silnějšímu a inspirativnějšímu vedení škol!

Kurzu se zúčastnili vedoucí pracovníci z těchto škol:

  • Jazykové gymnázium Pavla Tigrida, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
  • Střední průmyslová škola elektrotechniky a informatiky, Ostrava, příspěvková organizace
  • Střední umělecká škola, Ostrava, příspěvková organizace
  • Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická, Ostrava, příspěvková organizace
  • Střední zdravotnická škola, Karviná, příspěvková organizace
  • Základní škola Dany a Emila Zátopkových Třinec, příspěvková organizace
  • Základní škola Kravaře, příspěvková organizace
  • Základní škola Opava, Mařádkova 15, příspěvková organizace
  • Základní škola, Ostrava – Slezská Ostrava, Těšínská 98, příspěvková organizace
  • Základní škola, Ostrava-Poruba, I. Sekaniny 1804, p. o.
  • Gymnázium, Třinec, příspěvková organizace
  • Jubilejní Masarykova základní a mateřská škola Sedliště
  • Všeobecné a sportovní gymnázium, Bruntál, příspěvková organizace
  • Základní škola a mateřská škola Český Těšín Hrabina, příspěvková organizace
  • Základní škola a mateřská škola Suchdol nad Odrou, příspěvková organizace
  • Základní škola a Mateřská škola, Frenštát pod Radhoštěm, Tyršova 913
  • Základní škola Nový Jičín, Komenského 66, příspěvková organizace
  • Základní škola Petra Bezruče a mateřská škola, Třinec, p.o.
  • Základní škola Vendryně 236, okres Frýdek-Místek
  • Základní škola, Ostrava-Poruba, Porubská 832, p. o.

Aktivity jsou realizovány v rámci projektu TPA – Inovační centrum pro transformaci vzdělávání.

TPA – Inovační centrum pro transformaci vzdělávání, reg. č. CZ.10.03.01/00/22_003/0000072

Mezinárodní den žen v IT jsme letos v Moravskoslezském kraji oslavili akcí IT Girls 2025 v Ostravě. Touto akcí jsme chtěli motivovat dívky ze 6.-8. tříd ZŠ k IT jako možné dráze jejich profesního rozvoje. Této akci byla udělena záštita Úřadu vlády České republiky zmocněnkyní vlády pro lidská práva Mgr. Klárou Šimáčkovou Laurenčíkovou a akce byla finančně podpořena z rozpočtu Moravskoslezského kraje.

Celý program zahájili pan náměstek pro školství Jan Veřmiřovský a pan ředitel KVIC Nový Jičín Petr Nehasil. V hlavním programu vystoupily studentky SPŠ z Karviné Alžběta Matvejová a Dominika Wróblová, které měly hezky promyšlený scénář vystoupení, kde hovořily o tom, jak si našly své oblasti zájmu v IT již na střední škole a pak zkušeně reagovaly na dotazy z publika. Dalšími vystupujícími byly dámy, které s námi sdílely svou životní cestu k opravdu vysokým IT pozicím paní Tereza Vaňková (ReactGirls) a paní Gabriela Tan (Škoda auto, a.s.). Atmosféra v sále byla motivující, dotazy dívek z publika vedly k dalšímu objasnění, o čem může taková práce být, jaké má požadavky a benefity a co je pro to třeba udělat již nyní, na základní škole.

Program byl doplněn networkingem, v rámci kterého se dívkám představilo osm středních škol z Moravskoslezského kraje se svou nabídkou IT oborů. Atraktivní byly stánky s praktickými ukázkami IT (s roboty, digitálními pomůckami, ukázkami programování, logickými úlohami), zde nás podpořily také firmy HW Kitchen a IT ve škole a základní školy Hrabina z Českého Těšína a z Bašky.

A výsledek? Celkem se akce zúčastnilo přes 300 dívek, věříme, že se v důsledku pozitivně promítne do zájmu dívek o IT obory na středních školách. Děkujeme tímto všem, kdo nám pomohli náš záměr podpořit.

Jan Buchta, Blanka Kozáková a tým pracovníků KVIC

Nejdříve si pojďme říci, k jaké legislativní změně došlo, a následně, jaký to může mít dopad na rozpočet FKSP pro rok 2025.

S účinností od 19. 2. 2025 byla zrušena věta týkající se povinnosti alespoň 50 % základního přídělu alokovat na produkty na spoření na stáří, které jsou daňově podporovány. Konkrétně výše uvedená věta byla v následující legislativě:

  • § 60 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů – např. pro státní příspěvkové organizace
    • § 33 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů – např. pro příspěvkové organizace zřizované obcí, svazkem obcí nebo krajem
    • § 138 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů – např. pro školské právnické osoby.

Takže se zatím může zdát, že prostředky, které byly alokovány do data účinnosti změn, musely akceptovat povinné rozdělení (alespoň 50 % …na produkty na stáří…) nejen z hlediska rozdělování, ale i vynaložení (utracení) těchto prostředků.

Nicméně dle přechodného ustanovení zavedeného zákonem č. 35/2025 Sb. Čl. XII je stanoveno, že:

„Peněžní prostředky, které byly vedeny na účtu fondu kulturních a sociálních potřeb přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, se použijí podle zákona č. 218/2000 Sb. (potažmo také zákona č. 250/2000 Sb., zákona č. 561/2004 Sb.) ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.“

Znamená to, že pokud organizace (škola) např. v lednu vynaložila (utratila) prostředky na případné benefity (pro nás konkrétně na produkty na spoření na stáří), muselo to být podle původního znění příslušného zákona. Pokud však tato prostředky nevyužila, mohou být nyní použity dle nové úpravy zákona., ale v souladu s aktuálními pravidly čerpání organizace.

I když organizace v lednu stanovila pravidla čerpání nebo je nestanovila zatím vůbec, může kdykoli udělat změnu rozpočtu, samozřejmě k příslušnému datu. Nelze nikdy vydávat pravidla zpětně!!!

Nezapomeňme na správný postup při stanovení pravidel. Pokud máme odborovou organizaci, musíme společně rozhodnout o pravidlech (dle ust. § 225 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů), pokud ne, i tak musíte vydat směrnici o pravidlech čerpání na příslušný kalendářní rok. Poté musíte seznámit všechny zaměstnance s pravidly a až pak lze dle pravidel čerpat.

V příloze naleznete výzvu včetně příloh a zadávacích podmínek k veřejné zakázce malého rozsahu „Zajištění zahraniční stáže 2025“.

Pravidelně rozesíláme naši aktualizovanou nabídku školám formou newsletteru, který si můžete stáhnout i z odkazů níže. Nabídku rozdělujeme dle následujících cílových skupin:

  • Mateřské školy
  • Základní školy, školní družiny, školní kluby a školní jídelny
  • Střední školy a vyšší odborné školy
  • Základní a střední umělecké školy a střediska volného času
  • Nabídka webinářů na druhé pololetí 2024/2025

V pátek 4. dubna 2025 bylo Na Hradbách 27 rušno od brzkého rána, dolaďovaly se poslední přípravy na konferenci „Jazykový kompas“.  Tato jednodenní akce byla zaměřená na inspiraci a nástroje pro pedagogy cizích jazyků na 2. stupni ZŠ, gymnáziích či SŠ.    

Účastníci měli možnost zúčastnit se čtyř workshopů rozdělených do tří bloků.  Workshopy se zaměřovaly na různá témata, například aktivizační hry v hodinách angličtiny, jazykovou mediaci, využití umělé inteligence ve výuce, reálie anglicky mluvících zemí, výslovnost, a také na wellbeing pedagogů.   

Cílem konference bylo poskytnout učitelům praktické nápady a nové metodické přístupy, které mohou okamžitě využít ve své výuce.

V březnu se v překrásných prostorách pohybového studia Sundara uskutečnil kurz „Klidná mysl, uvolněné tělo: Praktické nástroje pro relaxaci“, který nabídl účastníkům vzácnou příležitost zpomalit, nadechnout se a nalézt vnitřní rovnováhu uprostřed každodenního shonu.

Pod vedením zkušené lektorky Lenky Bednaříkové Kudělové jsme se ponořili do světa relaxačních technik a metod, které účinně pomáhají zvládat stres, napětí a přetížení. V atmosféře klidu, harmonie a hlubokého uvolnění jsme objevovali nástroje, které lze snadno začlenit do běžného dne – pro sebe i pro práci s dětmi, žáky či studenty.

Celým kurzem se nesla klidná, laskavá atmosféra, která účastníkům umožnila se skutečně zastavit a naslouchat svému tělu i mysli. Kurz se stal nejen vzdělávacím, ale i hluboce prožitkovým zážitkem.

Na závěr jsme symbolicky vydechli to, co už nám neslouží, a vytvořili prostor pro nové. S klidnou myslí a uvolněným tělem jsme se rozcházeli s pocitem vděčnosti a vnitřního klidu.

Na konci března proběhl v Ostravě kurz Základy parkouru v tělesné výchově, který nabídl účastníkům nejen inspiraci, ale především konkrétní nástroje a dovednosti k využití parkouru při výuce tělesné výchovy. Kurz vedl Mgr. Jaroslav Chum, dvojnásobný vítěz Světového poháru parkouru, jehož profesionální a zároveň přátelský přístup vytvořil velmi příjemnou a veselou atmosféru.

Účastníci si během intenzivního programu vyzkoušeli široký zásobník pohybových her pro rozvoj fyzické zdatnosti, natrénovali bezpečné zvládnutí pádů pomocí parakotoulů, osvojili si techniky skoků a dopadů, i různé způsoby překonávání překážek – od nižších po vyšší, včetně rotačních prvků. Kurz postupně směřoval k propojování jednotlivých technik do plynulého flow, což účastníkům umožnilo zažít parkour jako kreativní, zábavnou a zároveň funkční formu pohybu.

Důraz byl kladen nejen na správné provedení technik, ale také na metodiku výuky, díky čemuž si pedagogové mohli odnést konkrétní náměty, jak motivovat děti k pohybu zejména ve venkovním prostředí. Kurz tak splnil svůj cíl – ukázat, že parkour může být nejen atraktivní součástí školní tělesné výchovy, ale i skvělým prostředkem k rozvoji pohybových dovedností a psychické odolnosti žáků.

Pokud vás kurz zaujal, další běh kurzu proběhne koncem května ve Frýdku-Místku. Více informací a možnost přihlášení najdete na webu KVIC:

Ve čtvrtek 3. dubna se na pobočce KVIC Ostrava uskutečnila konference Hravě do světa jazyků, která byla věnována učitelům angličtiny v mateřských školách a na 1. stupni základních škol. Celodenní akce přilákala desítky pedagogů, kteří si odnesli nejen nové nápady, ale také spoustu dobré nálady a pozitivní energie.

Program nabídl celkem 12 workshopů vedených 13 skvělými lektory. Účastníci měli možnost ponořit se do různých témat – od metodiky výuky angličtiny u nejmenších dětí, přes hravé aktivity a praktické ukázky, až po workshopy zaměřené na wellbeing učitelů a celkovou pohodu ve výuce. Věříme, že si každý přišel na své a odcházel s hlavou plnou inspirace.

Atmosféra byla po celý den naprosto skvělá – přátelská, otevřená, sdílná. Bylo cítit, že se tu potkali lidé, které spojuje láska k jazykům a chuť posouvat výuku dál. Úsměvy, smích a živé diskuze provázely každou přestávku, a celý den tak uběhl v lehkém, hravém duchu – přesně tak, jak si to konference s tímto názvem zaslouží.

Z konference si účastníci odnášejí nejen konkrétní materiály a nové nápady do výuky, ale především chuť zkoušet nové věci, tvořit a sdílet. A právě to je ten největší úspěch.

Děkujeme všem, kdo se podíleli na organizaci, lektorům za jejich energii a účastníkům za báječnou atmosféru. Hravě do světa jazyků byla přesně tím, co jsme si přáli – den plný inspirace, pohody a radosti z učení.