Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum, Nový Jičín, příspěvková organizace

Aktuality

Jsme partnery 3. konference sociálních pedagogů, kterou pořádá Základní škola Budišov nad Budišovkou. Sociální pedagog je od 1. září 2025 pedagogickým pracovníkem. MŠMT vydalo k podpůrným pozicím stručnou metodiku. Ani my nejsme pozadu, a pro vedení škol jsme připravili kurzy (Opava, Ostrava) zaměřené na legislativu, financování a efektivní zapojení sociálního pedagoga do života školy.

Lektorkami jsou Natálie Jaššová (ředitelka) a Rozálie Zlámalová (sociální pedagožka) ze Základní školy Budišov nad Budišovkou. Usilovnou společnou prací se jim v posledních letech podařilo snížit školní absenci o polovinu a zvýšit počet žáků, kteří pokračují na střední škole.

POZOR, POZOR, již nyní je možno přihlásit svou školu do Týdne pro wellbeing 2026. Pro bližší informace a přihlašovací formulář čtěte dále…

Týden pro wellbeing ve škole 2026

Další ročník Týdne pro wellbeing ve škole proběhne od 4. do 11. února 2026. Organizátoři chtějí, aby se do něj mohly zapojit všechny školy, ať už mají podporu wellbeingu integrovanou jako součást své každodenní praxe, nebo se na tuto cestu vydaly teprve nedávno.

Pro některé školy může být akce oslavou toho, co dělají už teď pro wellbeing dětí i vyučujících po celý rok, pro jiné může znamenat první krůčky. Ať už patříte do jedné či druhé skupiny, nebo jste někde mezi, připojte se k Týdnu pro wellbeing a ukazujme společně, že chceme školy, kde se všichni cítí dobře, navazují funkční a podpůrné vztahy a mohou naplno rozvíjet svůj potenciál.

Co můžete čekat od organizátorů, pokud se zapojíte?

  • Podpůrné metodické materiály – inspiraci můžete čerpat už nyní z minulých ročníků.
  • Infografiky – připravené jak na web, tak třeba na školní nástěnku.
  • Online kampaně – můžete se připojit, sdílet nebo jen sledovat a inspirovat se.
  • Webináře – praktické tipy, sdílení zkušeností a učící se komunita.

Pokud se tedy do Týdne pro wellbeing ve škole zapojit chystáte, vyplňte prosím krátký formulář: Týden pro wellbeing ve škole 2026 – školy

Chcete-li se už teď naladit wellbeingově, sledujte na sociálních sítích hashtagy #wellbeingveskole či #tydenprowellbeing a samozřejmě Instagram a Facebook Wellbeing ve škole.

Partnerství pro vzdělávání 2030+ zve odbornou i širší veřejnost k připomínkování návrhu koncepce efektivního školního poradenského pracoviště (ŠPP). Tento návrh reaguje na aktuální potřeby škol a nabízí systémovou podporu wellbeingu, prevence a rovného přístupu ke vzdělávání. Konzultace je otevřená do 10. listopadu 2025.

Celý návrh a možnost zapojení najdete zde:
👉 Efektivní školní poradenské pracoviště – hub podpory wellbeingu ve škole

V říjnu 2025 se uskutečnil 31. ročník přehlídky středního školství GEMMA Nový Jičín, zaměřený na prezentaci oborů vzdělání s maturitní zkouškou a oborů vzdělání s výučním listem pro školní rok 2026/2027.

Přehlídka byla tradičně organizována ve spolupráci s Úřadem práce České republiky, Kontaktním pracovištěm Nový Jičín. Cílem akce bylo poskytnout žákům základních škol, jejich rodičům a široké veřejnosti přehled aktuální vzdělávací nabídky středních škol z regionu i okolních krajů.

Své vzdělávací programy zde prezentovalo 30 středních škol z Moravskoslezského, Zlínského a Olomouckého kraje. O významu přehlídky svědčí vysoká účast návštěvníků, která dlouhodobě potvrzuje zájem o osobní formu prezentace středního školství. Akci navštívilo přibližně 1 500 osob, z toho 460 žáků základních škol v rámci organizovaných návštěv třídních kolektivů.

Přehlídka GEMMA Nový Jičín tak i v roce 2025 potvrdila svou dlouholetou tradici a důležitou roli při podpoře informovaného rozhodování žáků o volbě jejich další vzdělávací a profesní cesty.

Je to sice poněkud překvapivé, ale mnozí vedoucí pracovníci ve školství nezaznamenali vcelku zásadní změny v oblasti pracovního práva účinné od 1. června letošního roku. V posledních týdnech se totiž nezřídka objevují dotazy mířící na rozvázání pracovního poměru se zaměstnancem, který dle lékařského stanoviska není již pro zdravotní nezpůsobilost nadále schopen konat dosavadní práci a kdy v této souvislosti má zástupce zaměstnavatele za to, že podání výpovědi dle ustanovení paragrafu 52 písm. e) zákoníku práce nevyvolává povinnost vyplatit takovému zaměstnanci odstupné jako je tomu v případě povinnosti ve spojení s výpovědním důvodem dle písm d) téhož zákonného ustanovení. Je nutno poznamenat, že statutární zástupci škol stále vycházejí z již zrušené dikce citovaného ustanovení před letošní novelou zákoníku práce, což je právě onen příslovečný kámen úrazu, pro který jsem připravil tento příspěvek.

Je potřeba důrazně upozornit na to, že totiž zmíněná novela zákoníku práce přinesla podstatnou změnu – co do právních důvodů rozvazování pracovního poměru ze zdravotních indikací zaměstnance potvrzených povolaným lékařem. Jádro změny spočívá v tom, že nadále se již nebude rozlišovat, zda se jedná o nemoc z povolání anebo tzv. obecnou zdravotní nezpůsobilost, ale tato okolnost bude subsumována pod jeden právní důvod zakotvený nově do ustanovení paragrafu 52 písm. d) zákoníku práce a bude s ním spojen nárok zaměstnance na výplatu 12 měsíčního odstupného, které však nebude vyplaceno ze zdrojů zaměstnavatele, nýbrž uhradí je pojišťovna zaměstnavatele z jeho povinného pojištění. 

Výpovědní důvod dle ustanovení paragrafu 52 písm. e) zákoníku práce sice zůstane i po zmíněné letní novele nadále zachován, ale bude se vztahovat již jen na dosažení tzv. nejvyšší expozice spojené s výkonem práce na specifických pracovištích.

Je potřeba si tedy tuto, ale i další změny dostatečně uvědomovat, reflektovat je a v případě nutnosti pak i správně promítat do aplikační praxe, aby nedocházelo ke zbytečným nedorozuměním a konfliktům ve sféře vztahů mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem.

Ve dnech 19.–21. srpna 2025 proběhl již čtvrtý ročník oblíbené akce Výtvarný ateliér, tentokrát s podtitulem „Okouzlení místem„. Tři dny výtvarné tvorby byly inspirovány architekturou, přírodou, historií i netradičními materiály. Účastnice – 18 pedagožek z MŠ, ZŠ, SŠ i ZUŠ – tvořily pod vedením zkušených lektorek Miroslavy Rychtářové a PaedDr. Aleny Zupkové v inspirativních prostorách Nové Rychty v Úvalně.

Program nabídl širokou škálu výtvarných technik – od kresby, malby akrylem a pastelem, přes práci s hlínou, frotáže, malbu na sklo až po netradiční fotografické a grafické postupy. Nechyběly výtvarné hry v exteriéru, společná tvorba ani závěrečná vernisáž, které se zúčastnil i starosta obce pan Radek Šimek.

Z evaluačních dotazníků vyplývá vysoká spokojenost účastnic – kurz byl hodnocen jako velmi inspirativní, přínosný pro profesní i osobní růst a výborně zorganizovaný.

Fotogalerii z akce najdete níže:

1. Přechod z evropských na státní zdroje

Do konce roku 2024 byly tyto pozice financovány z evropských fondů (OP JAK). V roce 2025 existuje přechodné období, kdy veřejné školy dostávají tyto úvazky formou ad hoc normativů, a soukromé nebo církevní školy skrze dotační řízení. Od 1. 1. 2026 budou tyto pozice financovány ze státního rozpočtu, formou tzv. systémové normativní podpory.

2. PHPmax – nový systém úvazků podle velikosti školy

  • Vláda stanoví v nařízení maximální počet hodin přímé pedagogické činnosti (PHPmax), na které stát poskytne finance podle průměrného počtu žáků školy za předchozí roky.
  • Úvazky se budou odvozovat z počtu žáků:
    • 180–299 žáků → 0,5 úvazku
    • 300–399 → 0,8 úvazku
    • 400–749 → 1,0 úvazku
    • 750–999 → 2,0 úvazků
    • 1000 a více → 2,5 úvazku
    • menší školy (méně než 180 žáků) mohou získat podporu formou tzv. podpůrného opatření (např. 0,2 či 0,4 úvazku)

V rámci inovací ve vzdělávání reagujeme na změny v RVP 2025 a do naší nabídky zařazujeme nové kurzy zaměřené na rozvoj digitální kompetence žáků napříč jednotlivými předměty. Digitální kompetence v novém revidovaném RVP je chápána jako jedna ze sedmi klíčových kompetencí, a na její rozvíjení by měl být kladen důraz nejen v hodinách informatiky, ale měla by se stát nedílnou součást všech vyučovacích oblastí. Naším cílem je podpořit pedagogy v tom, aby byli schopni digitální kompetenci systematicky a smysluplně začleňovat do své výuky.

Semináře věnované předmětové didaktice proto nově zahrnují i rozměr digitální kompetence, a to s ohledem na specifika daného předmětu, ať už jde o práci s daty v matematice, vyhledávání a ověřování informací v dějepise, nebo tvorbu digitálního obsahu v českém jazyce. Pomáháme učitelům využívat digitální technologie jako nástroj pro aktivní učení, k rozvoji kritického myšlení a k orientaci v digitálním světě.

Níže přikládáme nabídku kurzů pro 1. pololetí školního roku 2025/2026. V případě jakýchkoliv dotazů či individuálních potřeb se na nás neváhejte obrátit, rádi Vám poradíme a pomůžeme s výběrem vhodného kurzu.

Digitální zeměpis v novém RVP ZV 25. 9. 2025
AI (umělá inteligence) ve výuce cizích jazyků – úvod pro začátečníky 6. 10. 2025
Digitální nástroje ve výuce výtvarné výchovy  (webinář) 15. 10. 2025
Digitální technologie ve výuce zeměpisu 21. 10. 2025
Využití ICT v hodinách dějepisu 10. 11. 2025
AI (umělá inteligence) ve výuce cizích jazyků – kurz pro pokročilé 13.11.2025
Rozvoj digitálních kompetencí v matematice (webinář) 20. 11. 2025
Využití AI (umělé inteligence) a digitálních technologií ve výuce ČJ 24. 11. 2025
Využití ICT ve výuce – náměty a inspirace pro praxi (webinář) 3. 12. 2025
Digitipy do výuky nejen přírodovědných předmětů na ZŠ 4. 12. 2025
Digitální kompetence žáků v českém jazyce 8. 12. 2025

Školy v České republice čekají velké změny. Nové Rámcové vzdělávací programy (RVP) přinášejí výzvy, které mohou vyvolávat obavy či nejistotu mezi pedagogy. Ředitelé a jejich týmy stojí před úkolem nejen změny zavést, ale také je efektivně komunikovat, inspirovat kolegy a zajistit hladkou adaptaci celé školy.

Proto jsme připravili dva dlouhodobé programy, které pomohou vedení školy zvládnout změnu krok za krokem.

Každý program má svůj specifický cíl – od zvládnutí samotné změny po dlouhodobé budování učící se komunity a distribuovaného lídršipu.

Ředitel jako pedagogický lídr

Mgr. Bohumil Zmrzlík, 32 h

Které z našich lídrovských postupů vedou k úspěchu – tedy k zvýšení dopadu výuky na učení každého žáka v naší škole?

Pojďme společně prozkoumat proces plánování (včetně tvorby vize a dalších dlouhodobých záměrů školy) a autoevaluace. Pojďme společně přemýšlet nad tím, jak ve škole rozvíjet a podporovat společné profesní učení pedagogů, jak vytvářet ve škole kulturu podporující učení každého žáka i každého pedagoga. Budeme se tomu společně učit tím, že budeme v rámci kurzu také plánovat a realizovat některé naše lídrovské kroky, které pak budeme společně reflektovat. Celý kurz by měl vést k prohloubení (př. k nastartování) procesů vedoucích k distribuovanému lídršipu na našich školách.

Rozprouděte změnu – Inspiromat pro vedoucí pracovníky ZŠ

Mgr. Hana Kaniová, Ing. Michaela Holišová, ACC, 48 h

Tento inspiromat je navržen jako praktická podpora pro pedagogy ve vedoucích pozicích (ředitele a zástupce škol, vedoucí předmětových komisí atd), kteří chtějí vést svůj tým s jistotou, pochopením a jasnou vizí.

Co vám program přinese?

Vizi a jasnou strategii pro zvládnutí změny – Naučíte se, jak plánovat, nastavovat realistické cíle a vést školu a tým k úspěšné adaptaci na nové RVP.

Efektivní komunikaci s různými typy osobností – Porozumíte různým osobnostním typům a osvojíte si způsoby, jak předávat informace a to tak, aby učitelé změnu přijali a nebáli se jí.

Motivaci a zvládání odporu – Dozvíte se, jak podporovat tým, pracovat s obavami a přetavit nesouhlas v konstruktivní spolupráci.

Zpětnou vazbu a popisný jazyk – Osvojíte si principy rozvojové i korektivní zpětné vazby a efektivní metody aktivního naslouchání.

Řízení změny – Získáte nástroje pro měření pokroku, řízení změnových procesů a práci s nečekanými výzvami.

Práci s emocemi a psychohygienu – Získáte praktické techniky pro zvládání stresu a prevenci vyhoření, nejen pro sebe, ale i pro svůj pedagogický sbor.

Srovnání obou programů:

Zatímco program Rozprouděte změnu klade důraz na individuální růst lídra a jeho schopnosti v oblasti změny, komunikace a wellbeingu, Ředitel jako pedagogický ldír rozšiřuje pohled o strategický rozvoj školy jako celku, plánování profesního učení i posilování školní kultury. Oba přístupy se vzájemně doplňují a přinášejí užitečné nástroje i inspiraci pro vedení školy v současném proměnlivém prostředí.

Srovnání níže přehledně ukazuje, jaké kompetence, témata a praktické nástroje jednotlivé kurzy účastníkům nabízejí. Může sloužit jako vodítko při rozhodování, který z programů nejlépe odpovídá aktuálním potřebám konkrétní školy či vedoucího pracovníka.

Rozprouděte změnuŘeditel jako pedagogický lídr  
Individuální rozvoj lídra, jeho dovednosti ve vedení zaměstnanců, komunikaci, změně a wellbeingu.Strategický rozvoj školy, podpora profesního učení zaměstnanců, podpora rozvoje kultury školy, dopad lídršipu na učení žáků.
osobnostní rozvoj vedoucího pracovníkastrategický rozvoj školy a posílení dopadu dovedností efektivního vedení školy na učení žáků
nastavení realistických cílůmodelování způsobů vedení v oblastech plánování a autoevaluace školy
rozvoj efektivní komunikace s pedagogickými pracovníkyplánování podpory společného profesního učení pedagogických pracovníků
osvojení popisné zpětné vazby, získání nástrojů a informací k řízení změnysdílení zkušeností s budováním školní kultury podporující učení žáků
techniky pro zvládání stresu a prevenci vyhořeníseznámení s lídrovskými postupy zvyšujícími dopad výuky na učení žáků